Standerstrygning den 1. oktober 2017 01-10-2017
8 forventningsfulde kajakroere læssede kajakkerne på traileren og kørte til De små Fisk. Det var tid til årets formelt sidste tur. Der har tidligere været tradition for at ro fra Ørn Sø til Sminge ved standerstrygningen, men vandstanden i åen gør det ikke muligt i år at komme under broerne. Da turen startede kl. 9 kom det gode vejr med sol og varme. Hvor heldig kan man være? Dagen før og dagen efter regner det, men når vi tager på tur - så skinner solen. Da vi kom til slusen ved slusekiosken blev lidt modfaldne. Det var jo den 1. oktober, og netop denne dag starter vintersæsonen, hvor man kun kommer gennem slusen efter aftale. Heldigvis kom slusemanden og så os, og vi slap igennem. Vi roede hen til halvøen i Langsøen, den ved Lysbro Skov, hvor vi fik kaffe og rundstykker. Næste stop var efter Resenbro, hvor frokosten blev indtaget. Som vanligt med rigeligt af alt det gode. Vi fortsatte i det varme vejr hjem til klubben. Efter aflæsning og hentning af biler ved startstedet, tog vi hjem til Inger og Erik og nød kaffen og Svends hjembragte roulader på terrassen. En pragtfuld aflutning på sæsonen! Blot en skam at der ikke er flere med. Det må vi kunne gøre bedre næste år. Vi ses i løbet af vinteren til forskellige arrangementer, som bliver meldt ud.
Weekendtur til Mols, juli 2017. 03-07-2017

Hakkede, rå løg til frokosten. Det var faktisk det eneste der manglede, i at den første dag på vores weekendtur var helt perfekt. Dem fik vi så til gengæld rigeligt af dagen efter.

Det hele startede med at 9 modige medlemmer drog afsted lørdag morgen den 1. juli 2017 mod Karl-Ejners sommerhus ved Stubbe Sø syd for Tirstrup. Det havde han beredvilligt stillet til rådighed, og tak for det! Vanen tro startede vi med kaffe og rundstykker, og så gik det mod stranden ved Fuglsø Vig. Der var lidt blæst og flere bølger, end vi er vant til på Gudenåen. Vejret var perfekt! Høj sol og 25 grader. Måske lige rigeligt med sol – rigtige mænd bruger jo kun solcreme når det er for sent. Vi padlede nordpå og fandt gode steder til både frokost og kaffe med Svends hjemmebagte chokolademuffins og Karl-Ejners hjembragte citronmåne. 8 km blev det til før vi vendte om.

I mellemtiden var Bettys Lars ankommet til sommerhuset. Han skulle nemlig grille for os. Det blev en pragtfuld dansk sommeraften på terrassen. Efter maden viste Karl-Ejner os ned til Stubbe Sø. Det er et skønt sted! Ved 22-tiden var batterierne flade, og vi tørnede ind.

Søndag startede med et solidt morgenmåltid, og så gik det afsted til Knebel Vig. Det var blevet overskyet, og blæste ca. en kvart pelikan, så der var pæne bølger. Vi holdt os langs kysten rundt i vigen en tid før vi skråede tværs over til indløbet. Vinden havde taget til, og var vel omkring en tredjedel pelikan (godt og vel 8 m/s). Så det var en strid tur mod større bølger og i modvind. Vi kom dog alle over uden problemer. Tilbageturen var noget anderledes. Her havde vi søerne ind bagfra, så vi delvist surfede, mens vi holdt balancen. De lette Ti-Ki’er dansede noget rundt på bølgetoppene. Vi nåede heldigvis alle i land uden uheld. Og så var der frokost, inden vi pakkede trailer og biler, og vendte snuden hjemad.

For os der ikke har prøvet andet end Gudenåen, var det en stor oplevelse at ro i blæst og bølger, så det er ikke sidste gang.

Tak til turudvalget for et super arrangement, og til alle for højt humør. Det var en pragtfuld weekend.

/Ole

Standerstrygning 2016

På årets sidste klubtur deltog 13 medlemmer, alle fast besluttede på at gennemføre den planlagte tur. Vi var blevet lovet både blæst og regn, men fik heldigvis kun det sidste, og i mindre mængder. Den helt store skylle kom lige som vi var nået hjem.
Traditionen tro gik årets sidste tur fra Ørnsø til Sminge Sø, ca. 16 km. På Slotsholmen indtog vi formiddagskaffen, og i Skærbæk indtog vi frokosten på Lars’ terrasse. Som vanligt var der rigtig meget godt af både fast og flydende føde.
Vel hjemme ved klubhuset kl. 15 var det igen kaffetid. Bente mødte op med to aldeles velsmagende kager, så det er ikke sidste gang … Stående i klubhuset, mens regnen øsede ned, fik vi bjærget standeren og afsluttet året på bedste vis. Vi mødes heldigvis i vinterens løb til forskellige arrangementer. Ellers ses vi igen til næste år.
Det er hårdt at være kajakroer i Sminge Sø Kajakklub.
Søndag den 4. september 2016 var vi 10 kajakroere, der stod meget tidligt op for at drage på tur ud i den vilde natur.
Vi mødtes allerede kl. 9 ved klubhuset, blot for at konstatere, at vores trailer var forsvundet. Dermed var vores tur til Nørreå aflyst.
Det regnede hæsligt, så vi tog hjem til Helle i Kjellerup for at drikke morgenkaffe og spise hendes 30 rundstykker. Det tog sin tid, men vi kom igennem det. Det er meget hårdt at være kajakroer, faktisk var der tre der havde så kraftige men af rundstykkerne, at de var nød til at melde pas på yderlige aktiviteter, og derfor tog hjem, men det skulle blive endnu værre...
Vi kørte tilbage til klubhuset, fik kajakkerne i vandet, og satte kurs mod Silkeborg. Da vi havde roet i lang tid kom vi endelig til et sted, hvor vi drak noget mere kaffe. Vi fortsatte ufortrødent mod Silkeborg, stadig i tørvejr. Vi passerede den nye motorvejsbro, og et stykke inde i Langsøen fandt vi et sted hvor vi kunne indtage den medbragte frokost. Da vi begyndte at rette an, kom den regn, som vi var blevet lovet. Stående eller siddende i det våde græs indtog vi frokosten. Det var hårdt, for der var mad til mindst 16. Vi fik stuvet de våde ting i kajakkerne, og begav os ud på den lange hjemtur i regn og blæst. Modvind selvfølgelig. Efter nogen tid holdt regnen dog op, vejret klarede op, og vi fortsatte i højt humør. Efter en lang sejlads, heldigvis uden kæntringer og andre søulykker, ankom vi til Sminge. Da kajakkerne var kommet i hus, fik vi os bænket i klubhuset med kaffe og Svends hjemmebagte kokoskage med chokoladebund. Ja, du læste rigtigt. Vi fik vendt dagens begivenheder, og afsluttede en hård dag i klubbens tjeneste i god ro og orden.

Ole
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies.